Een Zorgelijke Studiebijbel

door Mike Davies
Waarom ik me zorgen maak over de Upside-Down Kingdom NIV Study Bible
De afgelopen maanden heeft een nieuwe bijbeluitgave veel stof doen opwaaien: de Upside-Down Kingdom NIV Study Bible. Deze bijbel is mooi vormgegeven, prachtig geproduceerd en wordt ondersteund door een groeiende golf van enthousiasme in christelijke kringen, vooral onder mensen die graag zien dat geloof wordt toegepast op gerechtigheid, mededogen en sociale kwesties.
Ik beschouw deze specifieke studiebijbel echter als gevaarlijk: Deze bijbeleditie verschuift de focus van veel passages op een manier die, hoewel subtiel, uiteindelijk het evangelie kan verdraaien, de grenzen van Bijbelse autoriteit kan vervagen en gelovigen kan afleiden van de missie die Jezus ons daadwerkelijk heeft gegeven.
Hoewel de Upside-Down Kingdom gebruikmaakt van de New International Version (NIV)-vertaling – een veelgebruikte versie in de evangelische wereld – is het vermeldenswaard dat veel evangelietalen terechte zorgen hebben geuit over recente updates van de NIV. Deze omvatten genderneutraal taalgebruik en de invoering van politiek gevoelige terminologie, die de duidelijkheid van de oorspronkelijke tekst in gevaar kan brengen. Hoewel ik hier niet wil uitweiden over het debat over vertalingen, maakt het deel uit van een breder patroon van het herformuleren van de Schrift vanuit een moderne gevoeligheid. Wij maken ons ernstig zorgen over de boodschap die in dit commentaar wordt weergegeven.
De overkoepelende bezorgdheid
De grootste zorg ligt niet bij de vertaling zelf, maar bij het commentaar en de theologische invalshoek die deze studiebijbel presenteert. Hoewel deze studiebijbel al veel kritiek heeft gekregen, met beschuldigingen dat hij ‘woke’ is, moeten we eerlijk zijn in onze kritiek.
Er zijn dingen die deze bijbel bevestigt die we moeten waarderen:
Dit zijn geen onbelangrijke zaken in onze huidige cultuur, maar hoewel deze bevestigingen prijzenswaardig zijn, doen ze niets af aan de ernstige problemen die in de rest van het project naar voren komen. Waar deze studiebijbel tekortschiet, is in de manier waarop ze het evangelie herdefiniëren door de lens van sociale rechtvaardigheid. Pagina na pagina wordt de aandacht gevestigd op thema's als economische ongelijkheid, klassensystemen, raciale verzoening, immigratie, antikapitalistische boodschappen, systemische onderdrukking, enzovoort.
Waarom ik me zorgen maak over de Upside-Down Kingdom NIV Study Bible
De afgelopen maanden heeft een nieuwe bijbeluitgave veel stof doen opwaaien: de Upside-Down Kingdom NIV Study Bible. Deze bijbel is mooi vormgegeven, prachtig geproduceerd en wordt ondersteund door een groeiende golf van enthousiasme in christelijke kringen, vooral onder mensen die graag zien dat geloof wordt toegepast op gerechtigheid, mededogen en sociale kwesties.
Ik beschouw deze specifieke studiebijbel echter als gevaarlijk: Deze bijbeleditie verschuift de focus van veel passages op een manier die, hoewel subtiel, uiteindelijk het evangelie kan verdraaien, de grenzen van Bijbelse autoriteit kan vervagen en gelovigen kan afleiden van de missie die Jezus ons daadwerkelijk heeft gegeven.
Hoewel de Upside-Down Kingdom gebruikmaakt van de New International Version (NIV)-vertaling – een veelgebruikte versie in de evangelische wereld – is het vermeldenswaard dat veel evangelietalen terechte zorgen hebben geuit over recente updates van de NIV. Deze omvatten genderneutraal taalgebruik en de invoering van politiek gevoelige terminologie, die de duidelijkheid van de oorspronkelijke tekst in gevaar kan brengen. Hoewel ik hier niet wil uitweiden over het debat over vertalingen, maakt het deel uit van een breder patroon van het herformuleren van de Schrift vanuit een moderne gevoeligheid. Wij maken ons ernstig zorgen over de boodschap die in dit commentaar wordt weergegeven.
De overkoepelende bezorgdheid
De grootste zorg ligt niet bij de vertaling zelf, maar bij het commentaar en de theologische invalshoek die deze studiebijbel presenteert. Hoewel deze studiebijbel al veel kritiek heeft gekregen, met beschuldigingen dat hij ‘woke’ is, moeten we eerlijk zijn in onze kritiek.
Er zijn dingen die deze bijbel bevestigt die we moeten waarderen:
- Het handhaaft het huwelijk als een verbintenis tussen één man en één vrouw.
- Het maakt een onderscheid tussen homoseksuele gevoelens en homoseksueel gedrag, waarbij ze de Bijbelse normen hooghouden en tegelijkertijd pastorale zorg stimuleren.
- Het bevestigt het binaire geslachtssysteem als onderdeel van Gods goede ontwerp.
Dit zijn geen onbelangrijke zaken in onze huidige cultuur, maar hoewel deze bevestigingen prijzenswaardig zijn, doen ze niets af aan de ernstige problemen die in de rest van het project naar voren komen. Waar deze studiebijbel tekortschiet, is in de manier waarop ze het evangelie herdefiniëren door de lens van sociale rechtvaardigheid. Pagina na pagina wordt de aandacht gevestigd op thema's als economische ongelijkheid, klassensystemen, raciale verzoening, immigratie, antikapitalistische boodschappen, systemische onderdrukking, enzovoort.
De oproep tot gerechtigheid is intern: Gods volk moest Zijn gerechtigheid en mededogen weerspiegelen, niet opleggen aan de omringende wereld.
Het is niet zo dat deze kwesties irrelevant zijn, maar hier ligt het probleem: de Bijbel leert geen politiek of economisch model. Hij roept de kerk niet op om systemen te ontmantelen of de samenleving te hervormen. Hij roept op tot bekering, geloof en gehoorzaamheid – een verandering van hart, niet een verandering van beleid.
De Bijbel gebiedt bijvoorbeeld degenen die veel hebben om vrijgevig te zijn (1 Timotheüs 6:17-18) en degenen die weinig hebben om tevreden te zijn (Filippenzen 4:11-12). Het roept niet op tot herverdeling van rijkdom. Het spoort ons aan om onrecht te verdragen en onze regeringen te eren. De bijbel roept niet op tot een politieke of economische hervorming van de samenleving. Het roept ons op om onze naaste lief te hebben, ja, maar altijd als een vrucht van de transformatie door het evangelie, niet als een vervanging daarvan.
Het is belangrijk om te beseffen dat de Bijbel duidelijk spreekt over onrechtvaardigheid, net als Jezus, maar dat het publiek cruciaal is. Deze berispingen zijn overwegend gericht aan de leiders van Israël, een verbondsvolk dat een voorafschaduwing is van de kerk, en niet aan heidense volken. De oproep tot gerechtigheid is intern: Gods volk moest Zijn gerechtigheid en mededogen weerspiegelen, niet opleggen aan de omringende wereld. Op dezelfde manier moet de kerk vandaag de dag een gemeenschap zijn van gerechtigheid, vrijgevigheid en integriteit, niet omdat we politieke activisten zijn, maar omdat we met de Geest vervulde mensen zijn met een veranderd hart. Gerechtigheid is een vrucht van een christelijk karakter, niet de primaire missie van de kerk. Jezus zelf zei: “De armen zult u altijd bij u hebben” (Mattheüs 26:11), waarmee Hij erkende dat onrechtvaardigheid en armoede in deze gevallen wereld zullen blijven bestaan. Zijn prioriteit was niet sociale hervorming, maar het prediken van het evangelie en het maken van discipelen – en die missie heeft Hij aan ons toevertrouwd.
Een van de gevaarlijkste verschuivingen in deze uitgave is de subtiele verheffing van activisme boven verlossing. De commentaren suggereren vaak dat het Koninkrijk van God draait om het hervormen van aardse machtsstructuren, het uitdagen van het kapitalisme en het herstellen van immigratiesystemen. Maar de Bijbel zegt niets over immigratiebeleid – een door en door moderne kwestie. Het gebiedt gelovigen niet om zich bezig te houden met politiek activisme of het herstructureren van economische kaders. Zelfs in het geval van slavernij – een reëel onrecht in de geschiedenis – leert de Schrift gelovigen om trouw en verlossend te leven binnen gebroken systemen, en niet om politieke revoluties te leiden. Het Nieuwe Testament promoot nooit slavernij, maar roept slaven wel op om Christus te dienen door hun dienstbaarheid (Efeze 6:5-8), en meesters om rechtvaardig te handelen (Kolossenzen 4:1). De verandering begint met een transformatie van het hart, niet met wetgeving.
In de aantekeningen bij deze bijbel wordt consequent te veel nadruk gelegd op het ‘koninkrijk nu’. Maar waar is het ‘nog niet’? Waar is de eeuwige hoop? Waar is de nadruk op de wederkomst van Christus, het oordeel en de nieuwe schepping? Ja, Gods Koninkrijk breekt al door. De Bijbel houdt echter die spanning in stand: het Koninkrijk is zowel nu alsnog niet. Het gevaar van een te grote focus op de huidige uitingen ervan is dat we het evangelie veranderen in een humanitair project en de eeuwige belangen van zonde, verlossing en oordeel vergeten.
De Upside-Down Kingdom Study Bible suggereert herhaaldelijk dat de manier om de wereld te veranderen is door middel van gerechtigheid, vrijgevigheid en activisme. Maar Bijbels gezien is de enige manier om de wereld te veranderen door middel van het evangelie van Jezus Christus – een evangelie dat harten verandert, niet alleen samenlevingen. We zijn niet geroepen om politieke hervormers te zijn – we zijn geroepen om getuigen te zijn (Handelingen 1:8). Niet om bouwers van een utopie te zijn, maar om herauten te zijn van een koninkrijk dat niet van deze wereld is.
Een ander punt van bezorgdheid is de vermeende ‘nuance’ van het commentaar. In werkelijkheid komt het vaak vaag en besluiteloos over – zo voorzichtig op controversiële punten dat het theologisch dubbelzinnig wordt. De aantekeningen vervallen regelmatig in de valkuil van ‘sommige mensen zeggen dit, anderen zeggen dat’, zonder duidelijke Bijbelse antwoorden te geven. Maar de waarheid is dat de Schrift over veel van deze zaken niet onduidelijk is.
We kunnen weten wat God heeft gezegd – over de schepping, over zonde, over verlossing, over de identiteit van de mens. Duidelijkheid is geen arrogantie als het uit het Woord van God komt. Ironisch genoeg zijn de auteurs bij bepaalde modieuze maatschappelijke onderwerpen veel minder aarzelend en nemen ze zeer duidelijke standpunten in die aansluiten bij moderne progressieve opvattingen. Die inconsistentie vergroot alleen maar de verwarring – en het gevaar.
De Bijbel gebiedt bijvoorbeeld degenen die veel hebben om vrijgevig te zijn (1 Timotheüs 6:17-18) en degenen die weinig hebben om tevreden te zijn (Filippenzen 4:11-12). Het roept niet op tot herverdeling van rijkdom. Het spoort ons aan om onrecht te verdragen en onze regeringen te eren. De bijbel roept niet op tot een politieke of economische hervorming van de samenleving. Het roept ons op om onze naaste lief te hebben, ja, maar altijd als een vrucht van de transformatie door het evangelie, niet als een vervanging daarvan.
Het is belangrijk om te beseffen dat de Bijbel duidelijk spreekt over onrechtvaardigheid, net als Jezus, maar dat het publiek cruciaal is. Deze berispingen zijn overwegend gericht aan de leiders van Israël, een verbondsvolk dat een voorafschaduwing is van de kerk, en niet aan heidense volken. De oproep tot gerechtigheid is intern: Gods volk moest Zijn gerechtigheid en mededogen weerspiegelen, niet opleggen aan de omringende wereld. Op dezelfde manier moet de kerk vandaag de dag een gemeenschap zijn van gerechtigheid, vrijgevigheid en integriteit, niet omdat we politieke activisten zijn, maar omdat we met de Geest vervulde mensen zijn met een veranderd hart. Gerechtigheid is een vrucht van een christelijk karakter, niet de primaire missie van de kerk. Jezus zelf zei: “De armen zult u altijd bij u hebben” (Mattheüs 26:11), waarmee Hij erkende dat onrechtvaardigheid en armoede in deze gevallen wereld zullen blijven bestaan. Zijn prioriteit was niet sociale hervorming, maar het prediken van het evangelie en het maken van discipelen – en die missie heeft Hij aan ons toevertrouwd.
Een van de gevaarlijkste verschuivingen in deze uitgave is de subtiele verheffing van activisme boven verlossing. De commentaren suggereren vaak dat het Koninkrijk van God draait om het hervormen van aardse machtsstructuren, het uitdagen van het kapitalisme en het herstellen van immigratiesystemen. Maar de Bijbel zegt niets over immigratiebeleid – een door en door moderne kwestie. Het gebiedt gelovigen niet om zich bezig te houden met politiek activisme of het herstructureren van economische kaders. Zelfs in het geval van slavernij – een reëel onrecht in de geschiedenis – leert de Schrift gelovigen om trouw en verlossend te leven binnen gebroken systemen, en niet om politieke revoluties te leiden. Het Nieuwe Testament promoot nooit slavernij, maar roept slaven wel op om Christus te dienen door hun dienstbaarheid (Efeze 6:5-8), en meesters om rechtvaardig te handelen (Kolossenzen 4:1). De verandering begint met een transformatie van het hart, niet met wetgeving.
In de aantekeningen bij deze bijbel wordt consequent te veel nadruk gelegd op het ‘koninkrijk nu’. Maar waar is het ‘nog niet’? Waar is de eeuwige hoop? Waar is de nadruk op de wederkomst van Christus, het oordeel en de nieuwe schepping? Ja, Gods Koninkrijk breekt al door. De Bijbel houdt echter die spanning in stand: het Koninkrijk is zowel nu alsnog niet. Het gevaar van een te grote focus op de huidige uitingen ervan is dat we het evangelie veranderen in een humanitair project en de eeuwige belangen van zonde, verlossing en oordeel vergeten.
De Upside-Down Kingdom Study Bible suggereert herhaaldelijk dat de manier om de wereld te veranderen is door middel van gerechtigheid, vrijgevigheid en activisme. Maar Bijbels gezien is de enige manier om de wereld te veranderen door middel van het evangelie van Jezus Christus – een evangelie dat harten verandert, niet alleen samenlevingen. We zijn niet geroepen om politieke hervormers te zijn – we zijn geroepen om getuigen te zijn (Handelingen 1:8). Niet om bouwers van een utopie te zijn, maar om herauten te zijn van een koninkrijk dat niet van deze wereld is.
Een ander punt van bezorgdheid is de vermeende ‘nuance’ van het commentaar. In werkelijkheid komt het vaak vaag en besluiteloos over – zo voorzichtig op controversiële punten dat het theologisch dubbelzinnig wordt. De aantekeningen vervallen regelmatig in de valkuil van ‘sommige mensen zeggen dit, anderen zeggen dat’, zonder duidelijke Bijbelse antwoorden te geven. Maar de waarheid is dat de Schrift over veel van deze zaken niet onduidelijk is.
We kunnen weten wat God heeft gezegd – over de schepping, over zonde, over verlossing, over de identiteit van de mens. Duidelijkheid is geen arrogantie als het uit het Woord van God komt. Ironisch genoeg zijn de auteurs bij bepaalde modieuze maatschappelijke onderwerpen veel minder aarzelend en nemen ze zeer duidelijke standpunten in die aansluiten bij moderne progressieve opvattingen. Die inconsistentie vergroot alleen maar de verwarring – en het gevaar.
We zijn niet geroepen om een utopie te bouwen. We zijn geroepen om de gekruisigde Christus te prediken, zondaars tot bekering te roepen en een Koninkrijk te verkondigen dat niet van deze wereld is.
Ik ben niet tegen studiebijbels. Ik gebruik ze, geef er les uit en beveel ze aan. Maar deze niet. Als ouderling en leraar ben ik van mening dat de Upside-Down Kingdom Study Bible niet alleen nutteloos is, maar ook geestelijk gevaarlijk. Ja, hij bevestigt enkele belangrijke aspecten van de orthodoxie, zoals seksualiteit en gender, en dat kan de indruk wekken dat hij over de hele linie veilig en gezond is. Maar dat is juist wat hem zo zorgwekkend maakt. Net als een Trojaans paard brengt hij aan de voorkant enkele waarheden binnen, terwijl hij via de zijdeur stilletjes een heel ander kader binnenhaalt.
Door herhaaldelijk de nadruk te leggen op sociale rechtvaardigheid, economische systemen en politiek activisme, leidt deze studiebijbel lezers af van de ware missie van de kerk: het prediken van het evangelie, het maken van discipelen en het vormen van een christelijk karakter door middel van het Woord van God en de kracht van de Heilige Geest.
Dit soort materiaal is niet neutraal. Het leidt gelovigen af van het kruis, brengt jonge christenen in verwarring en verzwakt het getuigenis van de kerk door het evangelie te reduceren tot een reeks aardse doelen. We zijn niet geroepen om een utopie op te bouwen. We zijn geroepen om de gekruisigde Christus te prediken, zondaars tot bekering te roepen en een Koninkrijk te verkondigen dat niet van deze wereld is. De kerk is geen NGO. We zijn geen politieke actiegroep. We zijn het verloste volk van God, belast met de enige boodschap die redding brengt: het leven, de dood en de opstanding van Jezus Christus.
Ik dring er bij u op aan, als medegelovige en als herder van Gods volk, om deze Bijbel niet te gebruiken. Geef hem niet aan uw kinderen, uw vrienden of uw gemeente. Laat u niet door subtiele verschuivingen in de nadruk in theologische verwarring brengen. Wat we op dit moment nodig hebben, is niet meer culturele ‘relevantie’, maar meer duidelijkheid, overtuiging en moed, geworteld in het onveranderlijke Woord van God.
Door herhaaldelijk de nadruk te leggen op sociale rechtvaardigheid, economische systemen en politiek activisme, leidt deze studiebijbel lezers af van de ware missie van de kerk: het prediken van het evangelie, het maken van discipelen en het vormen van een christelijk karakter door middel van het Woord van God en de kracht van de Heilige Geest.
Dit soort materiaal is niet neutraal. Het leidt gelovigen af van het kruis, brengt jonge christenen in verwarring en verzwakt het getuigenis van de kerk door het evangelie te reduceren tot een reeks aardse doelen. We zijn niet geroepen om een utopie op te bouwen. We zijn geroepen om de gekruisigde Christus te prediken, zondaars tot bekering te roepen en een Koninkrijk te verkondigen dat niet van deze wereld is. De kerk is geen NGO. We zijn geen politieke actiegroep. We zijn het verloste volk van God, belast met de enige boodschap die redding brengt: het leven, de dood en de opstanding van Jezus Christus.
Ik dring er bij u op aan, als medegelovige en als herder van Gods volk, om deze Bijbel niet te gebruiken. Geef hem niet aan uw kinderen, uw vrienden of uw gemeente. Laat u niet door subtiele verschuivingen in de nadruk in theologische verwarring brengen. Wat we op dit moment nodig hebben, is niet meer culturele ‘relevantie’, maar meer duidelijkheid, overtuiging en moed, geworteld in het onveranderlijke Woord van God.

Mike is oudste in Joshua Generation Church. Hij is getrouwd met Chantal en ze hebben twee dochters. Hij houdt ervan dat mensen worden toegerust om het Koninkrijk van God effectief te dienen door middel van onderwijs en schrijven.
Posted in Artikelen